Kundcase: Akutmottagningen Aker
Förenkling för alla
Alla vårdföretag vill sätta patienten i centrum. Med Convenes lösningar för patientadministration har Oslos akutmottagning gått från ord till handling.
Kundcase: Akutmottagningen Aker
Akutmottagningen Aker använder Convenes lösningar för betalningar och patienthandläggning. Läkaren Umer Sheikh visar upp en välbesökt mottagning där det görs över 52 000 konsultationer varje år. Patienterna prioriteras enligt uppskattad allvarsgrad. Det kan ibland leda till långa väntetider.
– Det är viktigt att fokusera på det medicinska under hektiska dagar, säger Sheikh.
Betalning och uppföljning av utestående fodringar har traditionellt varit mycket tidskrävande hos akutmottagningen Aker. Astri Olsen vid Helseetatens ekonomiavdelning berättar hur hennes vardagar brukade se ut.
– Det var mycket manuellt jobb med fakturering. För läkarna var det ibland svårt att se vilka som hade betalat. Vi ville ha en bättre översikt och mer självbetjäning, berättar Olsen.
Akutmottagningens samarbete med Convene inleddes 2015 med inköpet av en T1-terminal. Umer Sheikh menar att den viktigaste förändringen är att man kan använda resurserna mer förnuftigt.
– Vi har frigjort tid i receptionen, så att personalen kan ägna mer tid åt de som behöver personlig uppföljning, fortsätter Sheikh.
På ekonomiavdelningen är det speciellt självbetjäningen med fakturor som skapar entusiasm.
– Vi behöver inte längre skicka fakturor å läkarnas vägnar. Fakturering är en uppgift som faktiskt har försvunnit helt, förklarar Olsen.
Betalningsterminalen är utvecklad i samarbete med Norges Blindeforbund, där universell design och användarvänlighet har stått i centrum. Genom att bland annat använda starka kontraster och röstvägledning anpassar man sig till olika användares behov.
– Vi sökte efter en lösning som kan användas av alla patientgrupper. Den måste upplevas som intuitiv. Det viktigaste var dock att terminalen stöder kontantbetalning, berättar Olsen.
Förutom att förenkla betalningar och fakturering hanterar Convene hela indrivningen åt akutmottagningen Aker. Detta säkerställer en fullgod hantering och uppföljning av utestående fodringar.
– Folk betalar själva, fakturor skickas ut automatiskt och det är enkelt för oss att följa upp patienter. Allt har blivit mycket enkelt. Om vi eller patienterna undrar något är det bara att ringa Convene, säger Olsen.
Förenklingen av patientadministrationen innebär mer tid till att behandla patienter. Det är läkarna på akutmottagningen Aker mycket nöjda med.
– Det finns alltid möjligheter till förbättring, men jag är mycket nöjd med Convene. De ekonomiska aspekterna av livet som läkare har blivit enklare. Jag tänker inte ens på de dagliga räkenskaperna längre, avslutar Sheikh.
Administrativa uppgifter på hälsovårdsföretag är ofta tidskrävande och stjäl fokus från de hälsorelaterade uppgifterna. Convene erbjuder en lösning som förenklar hela patientupplevelsen. Genom självbetjäning av ankomstregistrering och betalning, samt utfärdande av fakturor och uppföljning av fodringar, frigörs tid för det som egentligen är viktigt – behandling av patienter.
Helseetaten är Oslo kommuns hälsomyndighet. Deras arbetsområden inkluderar allmän sjukvård, tandvård, folkhälsoarbete och uppgifter relaterade till vårdtjänster och psykosociala tjänster. Hälsomyndigheten ansvarar också för driften och utvecklingen av kommunens hälso- och sjukvårdssystem.
Anmäl dig på vårt nyhetsbrev och få nyttiga tips och hjälp till att effektivisera din verksamhet.